tirsdag 27. november 2007

Marokko!


Vi er tilbake fra en fantastisk tur til Fez, Marocco. Kom tilbake i gaar stappfull av inntrykk. Min foerste tur til et muslimsk land!
Det var virkelig annerledes. Masse mennesker og et helt enormt stort marked som ligger i gamlebyen i Fez. Markedet er litt innendoers men mest utendoers. Det er ikke paa en plass slik man vanligvis finner marked enten det er i Norge eller i andre land. Selve byen var markedsplassen. Saa det var altsaa smaa boder langs veiene med alt mulig fra sammenbundne sauefoetter (som buketter!)til safran og alle tenkelige krydder, soetsaker (toron), innmat, fisk, klaer, skinnprodukter, sko, moderne klaer somtradisjonelle klaer, tekstiler, hvitevarer, tobakk, te, saueull, sauehoder, puffer, smykker, keramikk(massevis!), glass og massevis av groennsaker og lokale baer... You name it!

Fez har ca 1,3 mill innbyggere og de fleste bor visst i gamlebyen... Og bare gamlebyen med markedet maa vaere stoerre enn Bergen... Og ALT er marked:) Vi ble ganske slitne av aa spankulere rundt for det er hele tiden noen som vil selge deg noe og dersom du kaster blikket to ganger paa en fin gjenstand du KANSKJE kunne tenke deg aa kjoepe er du fanget i nettet... Da er de paa hugget med en gang og spoer hvor mye du kan tenke deg aa gi for den tingen. Og har du foerst gitt en pris har du satt fart paa moellen og kan noedig trekke deg. Det blir sett paa som en forneaermelse i saa fall. Det er absolutt en dyd aa holde kjeft i dette landet og bare snakke naar man er helt sikker paa at man vil ha noe.

Jeg endte opp med aa kjoepe en puff, safran og 45 spices(krydderblanding som er den vanligste til aa blande med couscous), og musk. Hva gjelder krydderne ble jeg nok lurt litt paa prisen... Det er klart de forsoeker seg naar de ser at vi er turister og de skor seg nok godt paa at vi ikke er saa vant, ei heller komfortable med aa prute...For det er slik man handler i dette landet... PRUTE, PRUTE,PRUTE... Jeg har liksom ikke helt personligheten til aa vaere litt hard, si en pris som er ca 1/10 av det de vil ha. Jeg er redd de skal bli fornaermet og kaste meg ut av butikken. Men det skal man visst aldri vaere redd for. Det er verre aa ikke forsoeke prute. Det blir nesten som en neglisjering av kulturen deres.

Man vet aldri om man kan vaere helt fornoyd med kjoepet sitt ettersom de aldri opererer med faste priser og man ikke har peiling paa hvor mye ting er verdt... Og saa har man hele tiden foelelsen av aa bli l urt fordi man er turist. Men vi har naa kommet frem til at dersom deter noe man oensker aa kjoepe og det unasett er billigere enn hjemme skal man vaere fornoyd. Det er altfor slitsomt aa hele tiden snu og vende paa hver krone for aa faa det saa billig som det bare gaar an. Jeg gav under 200 kr for puffen som er en flott puff i kamelskinn med fine trykk. Jeg skulle aldri faatt den for det her. Men det faktum at selgeren gikk med paa denne prisen etter ikke alt for mange runder medf orhandlinger faar oss til aa tenke at vi gaa altfor mye... Men, men...Det er da ikke hele verden.

Saa, markedet er en opplevelse. Til tider meget intens og litt vanskelig aa komme ut av. Gamlebyen er en labyrint av dimensjoner og ikke noe kart vil vaere en god guide. Gatene har knapt navn og de svinger i alle retninger og selv en person med god retningssans vil oppleve aa gaa seg vill i denne byen. Av og til kan man ta hjelp av en minarete (moskétaarn), men de fins det jo ganske mange av og dessuten ligner de hverandre ganske saa mye.

Siste kvelden bestemte vi oss for aa ta en velfortjent tur til et av nyere-byens mange HAMAM (arabisk bad). Kvinner og menn gikk hver for seg saa klart, men i dette Hamamet kunne i det minste kvinner og menn besoeke til samme tid, men i ulike avdelinger. Jeg ble geleidet inn i garderoben av en av de ansatte damene der som bad meg om aa ta av meg alle klaerne. Jeg gjorde naa som jeg fikk beskjed om og deretter gikk vi haand i haand gjennom to vaatrom for deretter aa entre et tredje vaatrom som dampet og ga en slags mild badstufoelelse. Der satt damer rett paa gulvet, paa varme steinheller med store stamper med vann rundt seg. Disse stampene ble hele tiden fylt opp av de to ansatte damene der. I et hjoerne av rommet var det vanndepo; et varmtvannsdepo og et kaldtvannsdepo. Vann ble mikset fra de to depotene til passende temperatur. Jeg satt meg ned paa gulvet og damen som hadde fulgt meg inn ga meg en slags skrubb og noe gjenglemt shampoo (jeg hadde jo ikke med meg slikt utstyr). Saa jeg tittet rundt meg hva de andre drev meg og hermet som best jeg kunne. Damen kastet ogsaa vann over meg fra et midre kar som laa i den store stampen. Hehe, det var moro!! Saa jeg skrubbet meg fra topp til taa men denne skrubben som sikkert har vaertbrukt av maaaaange foer meg, men skitt au.
Da jeg ogsaa hadde betaltfor massage fikk jeg ordre om aa legge meg ned paa gulvet. Jegtrodde de hadde massagerom adskilt fra vaatrommet, men neida. Jeg maatte legge meg paa rygg og damen begynte massagen med sikkert ti nyskjerrige tilskuere. Det var hovedsaklig bryst og magemassage... Herrregud som jeg lo! Jeg lo og lo og lo og lo! Og de andre damene skulte bort paa meg og smilte forsiktig. Men jeg kunne ikke la vaere... Tenk deg det da. En annen dame i bare trusen som driver aa gir deg slik massage... Hjelpe meg!Det var bare helt corny og jeg som er saa kilen da:) Vel, vel, hun ga meg et lite dask paa rumpen og ville at jeg skulle ta meg sammen! Jeg tror hun skjoente min situasjon, at jeg foelte meg litt utilpass og at dette ikke var hverdagskost for meg... Massagen fortsatte paa andre siden, men det ble en relativt kort affaere ettersom jeg ikke klarte aaslappe av. Vel, vel, opplevelsen vil jeg for alltid huske:)

Til tross for at Marokko er et muslimsk land er det forbausende mangesom kler seg uten sloer, men heller i moderne klaer. Ofte ser man jenter i sloer med moderne klaer, eller i drakt uten sloer. Og saa er det de som er som oss, med jeans og trange topper. Men knapt ser man bare mager saaklart.
Guttene og mennene viste mye respekt for meg og jeg ble aldri plaget eller brydd paa noen som helst maate. I muslimske land prater de alltid til mannen som kvinnen er i foelge med. Guider som vi moette igamlebyen henvendte seg alltid til min mann. Vi har et bra inntrykk av marokkanere. De er hyggelige og siviliserte mennesker. Diskrete paa en maate. De tar ikke oppmerksomheten. Rolige. Flinke handelsmenn!

Dersom man reiser til Marokko maa man belage seg paa aa en edru opplevelse! Det er ikke lett aa faa tak paa alkohol i et muslimst land. Paa restaurantene vi besoekte fantes det ikke vinlister... Det er vann eller cola som gjelder. Hotellene vil ofte ha en bar hvor det er mulig aa faa seg en drink eller et glass vin. Men dra ikke til Fez med oenske om aa feste og drikke alkohol. For slike forlystelser drar man heller andre steder.

Dra til Fez med et aapent sinn og et oenske om aa oppleve noe veldig annerledes enn Norge. For det er det helt garantert.
Denne reisen har utvidet min horistont mye. Og ikke minst var det kjekt aa oppleve at det inntrykk vi har av muslimer i Norge, fordommene vi baerer med oss, falt helt i fisk etter dette besoeket.

Fez er virkelig verdt et besoek!

Ingen kommentarer: